Δημοφιλείς αναρτήσεις

Προς Αναγνώστη Καλωσόρισμα και μια εξήγηση

Αγαπητέ αναγνώστη, καλώς όρισες στα μέρη μας, μπορείς να ξεκουραστείς λίγο εδώ, δεν έχουμε θέματα που λειτουργούν σαν ενοχλητικές μυίγες, εδώ θα βρεις κάποια κείμενα ποίησης ή πεζά, κείμενα φιλοσοφίας, αρχαίου ελληνικού λόγου, κείμενα γραμμένα στις πιο γνωστές ευρωπαϊκές γλώσσες, (μια καλή μετάφραση εκ μέρους σου θα ήταν ευπρόσδεκτη) που μου έκαναν εντύπωση, αν κι εσύ βρεις κάτι, πολύ ευχαρίστως θα το δημοσιεύσω αν είναι κοντά σ'αυτά που αποτελούν την περιρρέουσα ατμόσφαιρα αυτού του μπλόγκ. Επίσης η Τέχνη αποτελεί κεντρική θέση όσον αφορά στις δημοσιεύσεις αυτού του ιστότοπου, αφού η πρωταρχική μου ενασχόληση από εκεί ξεκινά κι' εκεί καταλήγει. Φανατικά πράγματα μην φέρεις εδώ, δεν είναι αυτός ο τόπος, φτηνές δημαγωγίες επίσης εξαιρούνται, σκέψεις δικές σου, γνήσιες, προβληματισμούς δικούς σου, πολύ ευχαρίστως, ανακύκλωση εκείνου του χαώδους, όπου σεύρω κι όπου μεύρεις, δεν το θέλω. Οι καλές εξηγήσεις κάνουν τους καλούς φίλους. Εύχομαι καλή ανάγνωση.

σημ: κάθε κείμενο μπορεί να αναδημοσιευτεί ελεύθερα φτάνει να αναφέρεται οπωσδήποτε
η πηγή του, δηλ, η ονομασία του μπλόγκ μου.
Σας ευχαριστώ για την κατανόηση!







Τετάρτη 27 Απριλίου 2011

Τσαρούχης για Πικιώνη

(Κείμενο γραμμένο καθ' παγόρευση το Γιάννη Τσαρούχη στήν γνή Πικιώνη τό πρωΐ τς 5ης πριλίου 1987, στό σπίτι της, ταν ζωγράφος νταποκρινόμενος σέ πρόσκλησή της πισκέφθηκε καί εδε τά ζωγραφικά ργα το Πικιώνη.)

Πικιώνης, ν θέλουμε νά καταλάβουμε ποιός εναι, πρέπει νά τόν δομε σάν να Ερωπαο πού μένει στήν λλάδα καί προσαρμόζεται σ' ατήν. Δέν εναι π' ατούς πού θέλουν νά γίνουν φάμιλλοι τς Ερώπης λλα θέλει νά κάνει ,τι θά 'κανε νας Ερωπαος στήν λλάδα. διαφορά ατή εναι τεράστια γιατί ταν καλλιτέχνης θέλει νά γίνει φάμιλλος, ξαρτται πό τό τί νομάζει Ερώπη. λοι ατοί πού πνε να διάστημα καί περισσότερο στήν Ερώπη τί βλέπουν καί τί ξέρουν πό Ερώπη; Τό πρόβλημα εναι ατό. Ερώπη τν καφενείων καί τν σκοπων συζητήσεων, καφές καί τό folklor το Παριζιάνικου δημιουργον να μπόδιο νά καταλάβει κανείς τί εναι ληθινό καί τί εναι ψεύτικο. Τί χει κάνει γι' ατό κόσμος, παλιός καί καινούργιος; λληνας καλλιτέχνης πού παίρνει στά σοβαρά τήν λλάδα εναι μοιραο νά ρθει σέ ντίθεση μέ τό πίσημο κράτος καί μέ τήν λληνική πραγματικότητα. Ατό δίνει στόν κάθε δημιουργό λληνα τήν δυσκολία νά πάρχει καί νά εναι διαφορετικός πό τόν Ερωπαο καί τόν νατολίτη.
Πικιώνης θέλησε νά τονίσει τό γνήσιο πό ατά πού τόν περιστοίχιζαν, φήνοντας πόλυτη λευθερία νά κάνει κανείς σφάλμα π' πειρον διαφορώντας γιά τίς συνέπειες. λληνας πού θέλει νά κάνει ,τι το κατέβει δέν δέχεται τήν παράδοση καί θέλει νά πάρχει ξένοιαστος γιά τό τί γίνεται, δημιουργώντας να πιπόλαιο καί πληροφορημένο σχετικς στύλ. σειρά τν ργων μέ τήν ποία προσπαθε νά ποδώσει τήν ττική εναι πηρεασμένη πό τή δουλειά το Cezanne, ατουνο δηλαδή πού λλάζει λη τήν πορεία τς παγκόσμιας ζωγραφικς. ταν ο λλοι ντιγράφουν τούς καδημαϊκούς μέ τό σουξέ τους Πικιώνης μένει νεπηρέαστος καί μέ τά τοπία του τά λληνικά προσπαθε νά βρε τήν οσία τς σκέψεώς του. Νά ποδώσει τήν λλάδα οσιαστικά, φτάνει νά προϊδε τήν φηρημένη τέχνη• κυνηγώντας τό καλό, βρίσκει τό λληνικό. Ατές ο σπουδές μέ λάδι κ το φυσικο δίνουν τή δυνατότητα στόν Πικιώνη νά ζήσει τό δράμα τς σύγχρονης ζωγραφικς. Εναι συγχρόνως τά σχέδια νός ρχιτέκτονα τά ποία θά συμπληρωθον πό μία ρχιτεκτονική νάλογη. Ξεκινάει πό τό Τοπίο γιά νά φθάσει στήν ρχιτεκτονική καί ρχιτεκτονική γι' ατόν εναι Ποίημα στό ποο ο πρακτικές νάγκες καί λύσεις στοιχειωδς ξυπηρετονται.

Πρέπει νά 'ναι
ραο ατό πού κάνουμε, λεγε, κι χουμε δικαίωμα νά ρνηθομε τήν πραγματικότητα σο δυνατή κι ν εναι. σκορπιός, λεγε ξυπηρετεται ργανικά μέ τήν κατασκευή του λλά ο νθρώπινες νάγκες τόν βρίσκουν περιττό καί εδεχθ. Εναι τέλειο πλάσμα καί δέν θά τόν θέλαμε παρ' λο πού εναι ργανικά τά πάντα σ' ατόν.

Ε
ναι πρτος ρχιτέκτων στήν λλάδα πού εχε τό θάρρος νά διακηρύξει τι ρχιτεκτονική εναι Τέχνη καί Ποίησις, κι τσι εναι να πρόσωπο πού παράλληλα μέ τή δημιουργία του σκε τήν ντιπολίτευση στήν κατάσταση πού δημιούργησαν ο διάφοροι "θετικοί" ρχιτέκτονες πού βάλλουν τό confort καί τήν ργανικότητα παραπάνω πό σο εναι παραίτητο. ζωγραφική του κτός πό τήν ποιότητά της εναι πέροχη, εναι συγχρόνως καλύτερη προετοιμασία στήν ρχιτεκτονική του. Τά ργα του, πό τή σειρά ΦΥΣΗ καί πολλά λλα δείχνουν πάντα τή διπλή τους ξία, σάν προετοιμασία στήν ρχιτεκτονική καί σάν ζωγραφική δημιουργία. Ο δημιουργίες του, το 1930-50, ο καθαρά ζωγραφικές, ρχίζουν νά γίνονται λλο πράγμα μέ τήν προσπάθεια νά κάνει μία ζωγραφική διακοσμητική καί ποιητική μαζί. Θαρρες πώς εναι λοκλήρωσις το σχεδίου κ το φυσικο πού τόν δηγε στήν νεξαρτησία του καί στήν λευθερία τς ζωγραφικς του, πού εναι μία παρομοίωσις καί χι μία ντιγραφή. να νέο στοιχεο μεταφυσικό ρχεται στό φς καί δίνει πάλι τό περιεχόμενο τς ρχιτεκτονικς του ναζητήσεως. Βασίζεται σέ ρυθμούς καί δανικά λεπτεπίλεπτα πού μόλις πάρχουν καί θέλει νά τά βάλει σ' ναν κόσμο στέρεο καί ντονο.

Κάποτε
Le Gorbusier μο επε: «Θέλω νά χτίσω σπίτια σάν τίς Versailles, θέλω νά κάνω τέχνη λλά μέ στοιχεα σύγχρονα». Ατό εναι πόθος κάθε καλλιτέχνη, νά κάνει ργα πού μι μορα τά διευθύνει καί εναι νεξάρτητα καί πειθαρχον σ' ναν νώτερο ρυθμό πού βγαίνει πό μς καί εναι πιά κφρασις τν πραγμάτων πού εναι δικά μας καί δέν εναι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: